Musica Gloria – Chandos Anthems
Datum
- 06-08-23
- Vervallen
Tijd
- 16:00 - 17:40
Locatie
Website
https://www.klassiekindekapel.be/locaties/sint-gorgoniuskerk-in-hoegaarden/Op vraag van Klassiek in de Kapel stelde Musica Gloria een uniek programma samen waarin twee van de elf Chandos Anthems van Händel centraal staan.
Over het programma
Toen Georg Friedrich Haendel zich in 1713 in Londen vestigde, na een verblijf van drie jaar in Italië en een korte periode als kapelmeester in Hannover, ging zijn interesse vooral uit naar de Italiaanse opera. Zijn naam was al snel gevestigd als de belangrijkste componist die in Londen actief was, zodat hij vanuit diverse hoeken opdrachten kreeg, zoals van het koninklijk hof en van vooraanstaande edellieden, die er in hun luxueuze buitenverblijven vaak ook een schare uitstekende musici op na hileden. Een van die edelen was lord Henry James Bridges, voor wie Haendel tussen 1717 en 1719 elf Engelse anthems schreef voor liturgische diensten, bekend als de ‘Chandos Anthems’ (naar de adellieke titel ‘Duke of Chandos die Bridges, zij het pas later, verkreeg). Met deze composities, gebaseerd op psalmteksten, leverde Haendel een essentiële bijdrage tot de anglicaanse kerkmuziek. Lyrische of dramatische aria’s wisselen af met intieme of briljante koordelen, naargelang van de tekstinhoud. Zo staat de uitgelaten lofzang op de Schepper The Lord is my light (HWV 255) in schril contrast met het ingetogen smeekgebed As pants the hart for cooling streams (HWV 251b). Haendel kon hier in overvloed putten uit zijn ervaring als operacomponist.
Wanneer Haendel zich vanaf de jaren ’30 steeds meer toelegde op het Engelse oratorium, vond hij een aantrekkelijke nieuwigheid uit: tijdens de pauze een orgelconcerto uitvoeren, doorgaans charmante werken, zoals het aanstekelijke orgelconcerto HWV 295, bekend als ‘The Cuckoo and the Nightingale’, waarin hij in april 1739 voor het publiek een lentesfeer opriep met imitaties van vogelgeluiden.
De invloed van de Italiaanse vioolvirtuoos Arcangelo Corelli, met wie hij in Rome had samengewerkt, is overduidelijk merkbaar in zijn solosonate voor hobo (HWV 363a) en de triosonate voor twee violen en basso continuo (HWV 392). Verfijnde lyriek in de trage delen, doorspekt met vaak gedurfde harmonische wendingen (let op het prachtige vertraagde slot van het allegro van de sonate voor twee violen), wisselt af met meer complexe contrapuntiek in de snelle bewegingen, waar de dialoog tussen de solisten centraal staat. Dat Haendel van alle markten thuis was getuigen de door de Franse muziek geïnspireerde dansen bourrée en rigaudon uit de overbekende Water Music.Ignace Bossuyt
Programma
- Chandos Anthem nr. 10 (HWV 255)
- Orgel concerto “The Cuckoo and the Nightingale” (HWV 295)
- Larghetto, Allegro, Organo ad libitum, Larghetto, Allegro
- Sonate voor hobo en basso continuo in F (HWV 363a)
- Adagio
- Sonate voor twee violen en basso continuo in F (HWV 392)
- Allegro, Adagio
- Water Music (HWV 348 en HWV 350)
- Bourree, Rigaudon, Bourree
- Chandos Anthem nr. 6 (HWV 251b)
Over Musica Gloria
Als jong, sprankelend, Belgisch barokensemble neemt Musica Gloria een bijzondere plek in, in het oude muziek landschap. Onder de gepassioneerde leiding van Beniamino Paganini (maestro al cembalo, traverso en klavecimbel) en Nele Vertommen (barokhobo en blokfluit) hebben zij Musica Gloria de laatste jaren op de kaart weten te zetten als een barokensemble van internationaal topniveau.
Musica Gloria kreeg vele uitnodigingen voor nationale en internationale podia, waaronder Klara, BOZAR, AMUZ, MAfestival, Musica Antica, BachFest Leipzig, Mubafa, Viaggio in Italia, Festivals de Wallonie en Concertgebouw Brugge). Van stil zitten is bij het Ensemble geen sprake met als resultaat verschillende tournées en vele opnames die op o.a. YouTube en Spotify te beluisteren zijn. Er zijn inmiddels 4 cd’s uitgekomen. En uiteraard vele concerten in zowel België als daarbuiten.
Artiesten / Ensemble
-
Marieke VosViool
Marieke Vos behaalde aan de LUCA School of Arts Campus Lemmens een Master viool (grote onderscheiding) bij Bernadette Bracke, alsook een Master kamermuziek (grootste onderscheiding) bij Roel Dieltiens. Ze zette haar opleiding voort bij Elisa Kawaguti en Nico Baltussen en volgde verscheidene meestercursussen. Ze speelde mee in (kamer)orkesten als de ‘Beethovenacademie’, ‘Het Kamerorkest’ en ‘Le Concert Olympique’.
Aan de LUCA School of Arts campus Lemmens behaalde ze vervolgens een Master barokviool (grote onderscheiding) bij Makoto Akatsu en volgde ze les bij o.a. Sigiswald Kuijken, Erik Van Nevel, Kris Verhelst en Bart Coen. Naast haar projecten met ‘Kapellmeister’ is ze actief in onder meer ‘le Pavillon de Musique’, ‘BachPlus’, ‘Quadro Viegas’, ‘Ensemble a’, ‘B’Rock’ en ‘Musica Gloria’. Ze bespeelt een barokviool van de Duitse bouwer Leonhard Maussiel, Nürnberg ca. 1730. -
Lena RademannAltviool, viool
-
Phyllis BartholomeusCello
-
Bart UvynAlt
Countertenor Bart Uvyn begon zijn muziekstudie op 6-jarige leeftijd aan de muziekschool van Destelbergen. Hij studeerde viool en zang. Sinds 1995 zong hij in het Gentse kathedraalkoor Schola Cantorum onder leiding van kanunnik Michael Ghijs en Filip Martens. In 2003 startte hij zijn zangstudie als contratenor aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij in 2008 afstudeerde als ‘master in muziek – zang’. Zijn leermeesters waren Dina Grossberger en Dirk Snellings (Capilla Flamenca).
Daarna specialiseerde hij zich in oude muziek aan het Lemmensinstituut en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij kreeg les van Peter Kooij, Michael Chance, Rita Dams en Jill Feldman.
Bart Uvyn wordt regelmatig uitgenodigd door ensembles als Collegium Vocale Gent, InAlto en Currende. In het verleden zong hij ook projecten bij onder andere De Nederlandse Bachvereniging, Capilla Flamenca, Psallentes, Vox Luminis, BachPlus, Bl!ndmand en Sette Voci. In 2015 richtte hij mee het Utopia Ensemble op.
In de nabije toekomst zingt hij in verschillende producties bij Collegium Vocale Gent, InAlto en Utopia Ensemble. -
Beniamino PaganiniKlaviorganum, muzikale leiding
Beniamino Paganini (°1994) is een gepassioneerde traversospeler, klavecinist, ensemble leider en muziekleerkracht. Door de Belgische Muziekpers werd hij uitgeroepen tot Jonge Musicus van het jaar 2020 en Klara selecteerde hem in 2021 als één van de Twintigers.
Hij ontving zijn masterdiploma’s voor Traverso (2016), Klavecimbel (2017), Maestro al Cembalo (2019) en bachelordiploma Musicologie (2018), allen met grote onderscheiding. Beniamino is oprichter en, samen met Nele Vertommen, artistieke leider van Musica Gloria, waarmee ze concerteren voor organisaties als Klara, AMUZ, Bozar, Musica Antica en Concertgebouw Brugge.
Verder werkt hij samen met vele andere ensembles zoals Il Gardellino (Jan De Winne en Marcel Ponseele), Scherzi Musicali (Nicolas Achten), B’Rock en La Petite Bande (Sigiswald Kuijken). -
Andrea GavagninAlt
Andrea Gavagnin, geboren in 1997, studeerde met grote onderscheiding af aan het Conservatorio Benedetto Marcello in Venetië en aan het Conservatoire Royal in Brussel.
Hij was lid van de Cappella Marciana in Venetië, trad regelmatig op voor Teatro La Fenice (Venetië) en ontving de ICMA oude muziek 2020.
Andrea Gavagnin treedt regelmatig op met gerenommeerde renaissance- en barokensembles in Europa, zoals Scherzi Musicali (Nicolas Achten), Profeti della Quinta (Elam Rotem), La Cetra (Andrea Marcon), Faenza (Marco Horvat), InAlto (Lambert Colson), ClubMediéval (Thomas Baeté), Choeur de chambre de Namur (Leonardo García Alarcón et al.).
Hij trad ook op met Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), Polyharmonique (Alexander Schneider), Concerto Imperiale (Fabien Moulaert), Cappella Concertata (Yves Corboz), Il gusto barocco Stuttgart (Jörg Halubeck), Cappella di Santa Barbara (Umberto Forni) , Ik cavalieri del cornetto (Andrea Inghisciano).
In 2020 richtte hij zijn eigen ensemble op, Prattica di musica.
Hij maakte zijn operadebuut in 2019 als Idaspe in Albinoni’s La Statira, in Teatro Malibran in Venetië en Teatro Mario Del Monaco in Treviso.
Zijn interesse voor de 16e en 17e eeuw, ornamentiek en cornetto brachten hem ertoe om te studeren bij prominente cornettospelers zoals William Dongois, Andrea Inghisciano en Lambert Colson, en om een tweede prijs ex aequo te winnen op de Bovicelli-wedstrijd 2020 (Schloss Weißenbrunn foundation) .
Ook in 2020 was hij finalist op het Concours de chant baroque de Froville.
Hij heeft opgenomen voor Ricercar, EnPhases, Musique en Wallonie, CPO, Concerto Classics, Brilliant Classics, Tactus en Amadeus. -
Thomas VandenabeeleBas
Thomas Vandenabeele (°1997) startte zijn muzikale opleiding als slagwerker. Op zijn 16e begon hij te zingen in jeugdkoor Waelrant in Borgerhout, waar hij de liefde voor vocale (koor)muziek ontwikkelde, en in 2019 nam hij deel aan het World Youth Choir.
Van 2018 tot 2021 studeerde hij aan het conservatorium van Antwerpen bij Gary Jankowski, waar hij zijn eerste solo- en opera-ervaringen opdeed.
Sinds 2022 behoudt hij een halftijdse aanstelling als bariton bij het Vlaams Radiokoor, en combineert hij dit met freelance ensemblewerk (o.m. bij Currende, Swara Vocal Ensemble, Vox Luminis) alsook solo-optredens, waarbij hij momenteel vooral oratoriumwerken zingt (Bachcantates, passies etc.). Hij wordt nog regelmatig gecoacht door Jan Van Elsacker. -
Elise DupontViool
Nadat Elise de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk ontdekte ging er een nieuwe wereld voor haar open. Zij behaalde haar bachelor diploma aan het Koninklijk conservatorium van Den Haag, waar ze studeerde bij Kati Debretzeni. In september 2020 sloot zij haar master studie aan de Royal Academy of Music in Londen met onderscheiding af, als student van Matthew Truscott en Rachel Podger.
Elise heeft concerten gegeven met gerenommeerde ensembles zoals de Nederlandse Bachvereniging, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Amsterdam Baroque Orchestra, il Gardellino (België) en Collegium Marianum (Tsjechië). Ze speelt regelmatig in België bij a nocte temporis en Musica Gloria. Elise heeft aan verscheidene CD opnames meegewerkt, o.a. met Capriola di Gioia, BachPlus en La Sfera Armoniosa. Zij is vast lid en medeoprichter van Le Concert d’Apollon, een orkest gericht op Franse barokmuziek. Daarnaast maakt zij deel uit van het Castello Consort, een ensemble dat zich specialiseert in 17de-eeuwse muziek en waarmee ze in september 2022 een debuut CD heeft opgenomen.
Recente hoogtepunten in haar jonge carrière zijn haar concertmeester rol bij Le Concert d’Apollon in hun debuut tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht en haar solo optreden in Wigmore Hall tijdens de Bicentenary Prize van de Royal Academy of Music. Voor de Kohn Foundation Bach Cantata Series in Londen mocht Elise het tweede orkest aanvoeren in Bachs Matthäus Passion onder leiding van Trevor Pinnock. Elise is eerste prijswinnaar van de Mica Comberti Bach Prize. Van 2020-2021 was ze academist bij de Orchestra of the Age of Enlightenment Experience Scheme.
Sinds februari 2017 bespeelt Elise een bijzondere viool die zij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. De viool is in 1691 gebouwd door de Amsterdamse vioolbouwer Willem van der Sijde, en werd ooit bespeeld door de jonge prinses Juliana. -
Vincent BergerBas
Vincent Berger is een jonge bas-bariton, in 2000 in München geboren. Zijn eerste bredere, muzikale opleiding én zangles kreeg hij als lid van het Leipziger Thomanerchor bij Thomascantor Gotthold Schwarz en Dirk Schmidt. Wegens zijn opvallend kunstzinnige prestaties werd hem het Karl-Straube-legaat van de Stichting Thomanerchor toegekend. Na zijn zangstudie aan de Hochschule für Musik und Theater ‘Felix Mendelssohn Bartholdy’ te Leipzig, volgt hij nu een masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar hij bij Frans Fiselier studeert. Hij nam deel aan masterclasses van Peter Kooij en Lionel Meunier.
Inmiddels is hij actief als freelance bas-bariton en vertolkt regelmatig de bas-solo in cantates, oratoria en passies. In Theater Rudolstadt maakte Vincent met de Thüringer Symphoniker zijn operadebuut als Sarastro in Mozarts ‘Zauberflöte’. Hij werd ook geprezen voor zijn interpretatie van Dovid in de wereldpremière van de jiddische opera ‘Bas-Sheve’ van Henech Kon als deel van de ‘Yiddish Summer Weimar’ met opvoeringen in Parijs, Weimar en Łódź. Zijn concertrepertoire loopt van werken uit de Renaissance tot veel belangrijke bas- en baritonpartijen uit de Barok, de Klassieken, de Romantiek en 20eeuwse muziek. Zijn hart gaat uit naar de (her)ontdekking en uitvoering van onbekende werken.
Naast zijn succesvolle ontwikkeling als solist, hecht hij grote waarde aan het zingen in kamerkoren en ensembles. Zo werkt hij o.a. met Chorwerk Ruhr, Collegium Vocale Leipzig en zijn vocaalsextet ‘voicemade’. Met het Ensemble La Protezione della Musica voert hij renaissance en vroegbarok muziek uit. Tevens heeft Vincent Berger Kielings Matthäus Passie o.l.v. Jeroen Finke op CD gezet. -
Wei-Lian HuangSopraan
Na haar studies aan de Taipei National University of Arts verhuisde de Taiwanese sopraan Wei-Lian naar België om te studeren aan het Conservatorium van Brussel bij Marianne Pousseur en Dinah Bryant. Haar interesse en passie ontdekte ze tijdens het werken aan 17e en 18e eeuwse muziek met Nicolas Achten, Bernard Woltèche, Jean-Luc Impe en Thibaut Lenaerts.
Wei-Lian neemt regelmatig deel aan producties met Les menus plaisirs du Roy, Collegium Ad Mosam en Chamber Choir of Namen in België en Frankrijk. Dankzij deze ensembles kreeg ze de kans om samen te werken met gerenommeerde dirigenten als Leonardo Garcia Alarcon, Jean-Claude Malgoire, Edo de Waart, Guy van Waas, Christophe Rousset, Martyn Brabbins, Hartmut Haenchen en Bart Van Reyn.
Met het Kamerkoor van Namen nam ze deel aan het project “Les indes galantes” van Philippe Rameau en “vespro” van Monteverdi. Soms als koorsolist zoals in “Thamos” van Mozart en recentelijk als “Une suivante de la volupté” in Élisabeth-Claude Jacquet de La Guerr’s opera ” Céphale et Procris”.
Ze werkt vaak samen met Scherzi Musicali, met wie ze optrad op het Festival voor Heilige Muziek van Münster, Festival Laus Polyphoniae Antwerpen en Festival Oude Muziek van Lanvellec. Met hen vertolkte ze de rol van Cupido in John Blow’s Venus & Adonis, de titelrol van Euridice van Caccini, en nam ze in 2018 een cd op gewijd aan Motetten van Giovanni Paolo Colonna en in november 2021 verscheen nog een cd, muziek van Jean -Noël Hamal. -
Maxime MelnikTenor
De jonge Belgische tenor Maxime Melnik trad al op als solist bij Théâtre Royal de la Monnaie, Opéra Royal de Wallonie, Festival de Beaune en Festival d’Aix-en-Provence in werken van Haendel, Mozart, Verdi, Thomas, Donizetti en Meyerbeer. Die samenwerkingen gaven hem de kans om te zingen onder leiding van dirigenten als Leonardo Garcia Alarcon, Jérémie Rhorer, Speranza Scappucci en Sir Mark Elder.
Omdat hij ook geïnteresseerd was in oude muziek, nam hij renaissancewerken op van Lassus en Arcadelt, rollen van Philistine en Messenger in Samson (Haendel) met Leonardo Garcia Alarcon (Ricercar Label), en hij ging onlangs in première voor de rol van Apollon in Io, een onvoltooide opéra. -ballet van Rameau, bij Opera Lafayette in Washington DC en New-York, en maakte zijn Canadese debuut bij Ensemble Clematis.
Volgend seizoen debuteert hij bij Opera Ballet Vlaanderen als Dr. Blind in Die Fledermaus, maakt en neemt hij een solo- en duetprogramma op met Duitse barokmuziek rond Hooglied met Ensemble Clematis en een ander rond Joseph Hector Fiocco met Scherzi Musicali.
-
Noëlle DrostSopraan
Sopraan Noëlle Drost is een veelzijdige klassieke zangeres.
Ze won meerdere prijzen bij onder andere het Prinses Christina Concours, de International Student Liedduo Competition 2022 en is ze laureaat van Classic Young Masters. Onlangs heeft Noëlle haar debuut gemaakt als solist bij het Orkest van de 18e Eeuw waar ze onder leiding van Daniël Reuss de sopraansolo zong van Händel’s Messiah met Cappella Amsterdam.
In februari 2020 zong ze de titelrol tijdens de première van de opera ‘Carattaco’ van J.C. Bach, samen met het Neue Mannheimer Orchester. Daarnaast was ze december 2021 te zien als Sesto in de productie ‘Cesare e Cleopatra’ van de Dutch National Opera Academy. Ook nam ze in 2022 de rol van Euridice in ‘Orphée et Euridice’ van Glück met barokorkest La Sorpresa op zich en zong ze bij de Saluzzo Opera Academy de titelrol in ‘L’incoronazione di Poppea’ van Monteverdi.
In 2021 heeft Noëlle deelgenomen aan een masterclass met Philippe Herreweghe en Peter Kooij, georganiseerd door Collegium Vocale in de Opera van Gent. Daarnaast was ze in augustus 2021 te horen tijdens een masterclass van Elly Ameling, die ook op nationale televisie werd uitgezonden tijdens de seizoensopening van het programma Podium Witteman. Verder is Noëlle in 2023 Young Artist bij het Leeds Lieder Festival (UK).
Noëlle studeert nu aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze in het vierde jaar zit, bij Rita Dams, Noa Frenkel en Maurice Lammerts-van Bueren. Daarnaast studeert ze ook Oude Muziek bij Peter Kooij, Francesca Aspromonte en Pascal Bertin. Volgend schooljaar zal zij haar studie vervolgen aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn. -
Adriaan De KosterTenor
De tenor Adriaan De Koster vatte zijn hogere muziekstudies aan in 2002, na zijn universitaire opleidingen economie en cultuurmanagement voltooid te hebben. Na zijn master zang aan het Lemmensinstituut (Leuven) bij Jan Caals, Marianne Vliegen en Lieve Jansen studeerde hij in Den Haag bij Andrew Schroeder. Momenteel wordt hij gecoacht door Ronald Klekamp.
Als solist nam hij de tenorpartij voor zijn rekening in vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, alsook in de Mariavespers van Monteverdi en in de oratoria van Haendel. Hij soleerde in de Markuspassie van Keiser, Membra Jesu Nostri (Buxtehude), het Stabat Mater van Haydn en als evangelist en solist in J.S. Bachs Passies.
Naast zijn opleiding als solist is hij ook een veelgevraagde ensemblezanger. Hij deed verschillende projecten met graindelavoix, Vox Luminis, Pygmalion (F) en Cappella Amsterdam. Ook is hij vast lid van de Nederlandse Bachvereniging, Huelgas Ensemble en Utopia Ensemble.
Door in verschillende koren en vele projecten mee te zingen kreeg hij de kans verschillende dirigenten te ontmoeten. Zo zong Adriaan al onder leiding van onder andere Bart Van Reyn, Erik Van Nevel, Masaki Suzuki, Hervé Niquet, Richard Egarr, Paul Van Nevel, Phillippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken op vele concerten en opnames.
-
Nele VertommenHobo, blokfluit, muzikale leiding
Nele Vertommen werd geboren in 1999 en begon op haar veertiende met haar studie barokhobo. Op haar vijftiende studeerde ze aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Marcel Ponseele. Na een jaar in Den Haag, waar ze zowel barokhobo als blokfluit studeerde, rondde ze haar bachelor af met de hoogste onderscheiding. Na haar terugkeer in België voltooide ze ook haar masteropleiding in Brussel met de hoogste onderscheiding en ontving ze een prijs van de Horlait Dapsens Foundation. Nele Vertommen geeft concerten met verschillende ensembles zoals Il Gardellino, A Nocte Temporis, La Chapelle Harmonique, Collegium Marianum, Gli Angeli Genève en Concerto Köln. In 2021 werd ze door het Belgische Festival Klara geselecteerd om deel uit te maken van het programma »Twintig muzikanten van in de twintig«. Sinds enkele jaren werkt ze samen met haar partner Beniamino Paganini aan de ontwikkeling van het ensemble Musica Gloria. In 2021 nam ze voor het eerst deel aan een concours – de International Telemann Competition in Magdeburg – en won daarmee de eerste prijs.
-
Niels Collins-CoppalleFagot, blokfluit
Niels Coppalle is afgestudeerd aan het Conservatoire à Rayonnement Départemental Paris-Saclay (blokfluit) en aan het Nationaal Conservatorium voor Muziek en Dans van Parijs (fagot). Het was tijdens deze leerjaren dat hij zich ook toelegde op het werk van de basso continuo, barokdans en dat hij deelnam aan een hedendaagse creatie. In 2015 behaalde hij zijn 2e cyclus hoger diploma aan de CNSMDP in Early Fagot.
Sindsdien werkt hij, dankzij zijn dubbelrol als blokfluitist en fagottist, samen met tal van kamermuziekensembles en orkesten die gespecialiseerd zijn in de zogenaamde historisch geïnformeerde praktijk (Les Arts Florissants, Les Talens Lyriques, Le Cercle de l’Harmonie, Le Concert d”Astrée, La Grande Ecurie en de Chambre du Roy, Les Musiciens de Saint Julien, samen Marguerite Louise). Daar ontwikkelde hij zijn plezier in het spelen van een gevarieerd repertoire dat varieerde van renaissancemuziek tot muziek uit de 20e eeuw.
Naast zijn muzikale carrière is hij ook geïnteresseerd in instrumentaal vakmanschap, muziekuitgeverij en sociologisch werk over de artistieke wereld.