Weense weemoed en virtuoos vertoon

Hoewel Mozart zijn Klarinetkwintet twee jaar voor zijn Klarinetconcerto schreef (in 1789), zijn er opvallende paralellen tussen de werken: ze waren beide voor klarinettist Anton Stadler bedoeld, staan allebei in A groot, en bevatten allebei een sprakeloos makende trage beweging in D groot die in een aantal maten zelfs identiek zijn. Dit Kwintet en Concerto vormen de magistrale apotheose van het oeuvre voor klarinet van Mozart, de eerste echte pionier van dat instrument.
Net als Mozart met Stadler, had Carl Maria von Weber met Heinrich Bärmann –de solo klarinet van het Münchense hoforkest– een boezem-vriend voor wie hij muziek op maat schreef. Zo ook het prachtige Gran Quinetto (1811). Weber wordt in dit programma gecombineerd met het lyrische klarinetkwintet van tijdgenoot Andreas Romberg.

Roeland Hendrikx is één van de meest toonaangevende Belgische klarinettisten van het moment. Hij doceert aan het Conservatorium Maastricht en aan de LUCA School of Arts (Lemmensinsituut) Leuven en geeft geregeld masterclasses in o.m. Parijs, Singapore, Bangkok, Tokyo, New York, Chicago, Beijing en Shanghai.
In 2015 richtte Roeland Hendrikx zijn eigen kamermuziekensemble op, dat zich in essentie toespitst op het rijke repertoire voor klarinet, piano en strijkers. In de grootste bezetting staan er zes musici op het podium, maar er worden ook programma’s in trio-, kwartet- of kwintetbezetting aangeboden. Het ensemble heeft ook maar één doel: het publiek beroeren, vervoeren,... en een memorabele luisterervaring bezorgen.

Wanneer: zaterdag 18 januari 2020, om 20u15 (deuren 19u45) 


Tickets: informatie over tickets vind je hier


Op het programma:


© Klassiek in de Kapel 2019/2020